Czy sport na własną rękę może być efektywny?

Treningi - medycznyblog.pl Treningi - medycznyblog.pl

Sport często włączamy do naszego trybu życia, gdy chcemy osiągnąć określone rezultaty: poprawić kondycję, zgubić zbędne kilogramy. Czy powinniśmy wówczas skorzystać z usług trenera personalnego? A może sport uprawiany na własną rękę też jest skuteczny?

Sport a osobowość

Rozpoczynając przygodę ze sportem, zastanawiamy się, czy skuteczniejsza będzie samodzielna aktywność fizyczna, czy ćwiczenia z trenerem. Warto sobie uświadomić, że każda forma aktywności fizycznej jest dobra. Jeśli nie mamy specyficznych problemów zdrowotnych oraz dużej nadwagi, możemy z powodzeniem sami rozpocząć ćwiczenia. Musimy natomiast zastanowić się, jaka forma ruchu będzie odpowiadała naszemu temperamentowi i stylowi życia. Tylko sport dobrze zsynchronizowany z naszą osobowością, da nam radość i satysfakcję, a co za tym idzie – będzie efektywny.

Jeśli jesteś ekstrawertykiem i potrzebujesz dużych dawek adrenaliny, spróbuj sportów ekstremalnych. Jeśli lubisz rywalizację, sprawdzą się w Twoim przypadku sporty zespołowe. Masz naturę introwertyka, wybierz dyscyplinę, w której przeciwnikiem dla siebie będziesz Ty sam, np. jogging. Błędem jest przekonanie, że tylko w towarzystwie sport przynosi oczekiwane efekty.

Jeśli nikt z Twojego otoczenia nie podziela Twojego entuzjazmu co do określonej dyscypliny, wspólne treningi będą męczarnią. Podobnie jeśli Ty sam masz naturę samotnika. W takim przypadku nie potrzebujesz towarzystwa, by motywować się do ćwiczeń.

Sport a oczekiwania

Sport na własną rękę - medycznyblog.plPowinieneś się również zastanowić, co jest Twoim celem. Wybór dyscypliny pod kątem efektów, jakie ma ona przynosić, to sprawa ważna, jeśli chcemy ćwiczyć efektywnie.

  • Jogging to dobry wybór, jeśli chcesz wzmocnić mięśnie nóg i spalić zbędne kalorie.
  • Podobnie rzecz się ma z rowerem. Pół godziny przejażdżki pozwala bowiem spalić ok. 300 kcal.
  • Jeśli zależy nam na wymodelowaniu sylwetki, postawmy na taniec, który wzmacnia mięśnie nóg, poprawia koordynację i motorykę.
  • Ćwiczenia z hantlami i ciężarkami wpływają na wzmocnienie siły mięśni.
  • Jeśli chcemy zadbać o układ nerwowy, zrelaksować się i odpocząć, zdecydujmy się na stretching, pilates lub jogę.

Pamiętajmy o jeszcze jednej ważnej rzeczy. Aby sport był efektywny, musi być regularny. Jednorazowy zryw z kanapy nic nam nie da. Musimy ćwiczyć regularnie, stopniowo oswajać organizm z aktywnością fizyczną, zwiększać intensywność ćwiczeń i wspomagać się zdrową dietą.

1 Comment

  1. No właśnie, a ja jestem zdecydowanie ekstrawertykiem 😀 Bugnee, spadochrony… 🙂 Wszystko dla mnie! 🙂

Comments are closed.