Dieta i sport a choroby organizmu

Sport a dieta - medycznyblog.pl Sport a dieta - medycznyblog.pl

Zdrowy tryb życia przydaje się nie tylko, gdy chcemy zgubić parę kilogramów. W przypadku bardzo wielu chorób i dolegliwości przestawienie się na odpowiedni sport i dietę likwiduje problem.

Sport i dieta a choroby somatyczne

Aktywność fizyczna wraz z odpowiednią dietą potrafią leczyć choroby krążenia, cukrzycę, choroby układu pokarmowego i ruchu. W przypadku tych pierwszych zaleca się lekkie sporty uprawiane tak, by nie forsować się nadto, np. marszobieg, pływanie lub popularne gry sportowe: siatkówka, badminton. Należy przerwać aktywność, gdy pojawi się nagła zadyszka. Ruch rozrzedza krew, co sprawia, że zaczyna sprawniej krążyć. A ze zwiększonym przepływem krwi wiąże się lepsze dotlenienie organizmu.

Sport zmniejsza tendencje krwi do nadmiernego krzepnięcia, co ma ogromne znaczenie dla osób zmagających się z układem krążenia, ponieważ obniża ryzyko miażdżycy i zawału. W przypadku cukrzyków regularna aktywność powoduje lepszą wchłanialność insuliny oraz wspomaga kontrolę cukru we krwi.

Najlepiej sprawdzą się treningi siłowe, rozciągające i aerobowe. Jeśli borykamy się z kłopotami trawiennymi – zdecydujmy się na ćwiczenia odprężające ciało. Natomiast jazda na rowerze będzie doskonałym rozwiązaniem, jeśli mamy problemy z układem ruchu lub osteoporozą. Należy pamiętać, że sport zmniejsza odczuwanie łaknienia, warto więc zadbać o dobrze zbilansowane posiłki. Aktywności fizycznej powinna towarzyszyć zatem dieta, by kuracja była skuteczniejsza.

Sport a dieta - medycznyblog.pl

Sport i dieta leczą umysł

Jak się okazuje sport ma swoje dobre strony jeśli idzie o leczenie zaburzeń psychicznych i chorób emocji. Podczas aktywności fizycznej wytwarzają się endorfiny – hormony szczęścia, które mają ogromny wpływ na leczenie depresji. Sport działa również relaksująco, co przyczynia się do redukcji objawów nerwicowych. Aktywność fizyczna powoduje lepsze dotlenienie organizmu, w tym mózgu, a co za tym idzie – usprawnia kondycję umysłu. Badania naukowe wykazały, że sport tworzy nowe sieci neuronów w mózgu i zwiększa ilość energii, jaka do niego dociera – to kolejny dowód na to, że ruch może odmłodzić umysł. Sport i dieta prowadząc do zmian w organizmie oraz modelowania sylwetki, dodatkowo korzystnie wpływają na nasze samopoczucie.