Sport w medycynie

Sport - medycznyblog.pl Sport - medycznyblog.pl

Sport to nie tylko narzędzie służące do redukcji masy ciała i poprawy kondycji. To również świetne lekarstwo na wiele dolegliwości. Często jednak o tym zapominamy, pogrążając się w odmętach lekarstw. Jakie przypadłości możemy leczyć, oddając się aktywności fizycznej?

Sport na choroby ciała

Najlepszym dowodem na to, że aktywność fizyczna ma jak najlepszy wpływ na nasz organizm jest wciąż rozwijająca się medycyna sportowa i fizjoterapia. Obie te dziedziny zajmują się badaniem wpływu ruchy na kondycję organizmu i zdrowie, wykorzystując aktywność fizyczną przy leczeniu wielu chorób. Każdy sport powoduje wzrost ciśnienia krwi, jej rozrzedzenie, szybsze i sprawniejsze krążenie, a co za tym idzie – lepsze dotlenienie organizmu.

Sport ma również wpływ na zmniejszenie tendencji krwi do krzepnięcia, co przyczynia się do zmniejszenia ryzyka miażdżycy i zawału. W związku z powyższym ruch jest szczególnie wskazany przy chorobach krążenia. Jego intensywność i rodzaj uprawianego sportu warto skonsultować wcześniej z lekarzem.

Jeśli borykamy się chorobami układu pokarmowego, nadwagą i jej efektami, sport uprawiany regularnie, ale nie prowadzący do nadmiernego forsowania się, rozkurcza mięśnie, stymuluje do utraty zbędnych kilogramów, niwelując wiele dolegliwości z nią związanych. Przy kłopotach z układem ruchu pomocny może być rower oraz zajęcia rozciągające na siłowni.

Sport na szczęście i mądrość

Sport - medycznyblog.pl

Joga to też sport!

Sport ma niebagatelne znaczenie podczas rekonwalescencji przy różnorodnych chorobach. Przede wszystkim z tego względu, że stymuluje do produkcji hormonów szczęścia, poprawiających samopoczucie, co dobrze wpływa na przebieg zdrowienia.

Aktywność fizyczna jest zalecana przez psychiatrów i psychologów pacjentom ze stanami depresyjnymi oraz nerwicowymi, ponieważ nie tylko potrafi uszczęśliwiać, ale dodatkowo koi zszargane nerwy i relaksuje. Sport ma znakomity wpływ na kondycję umysłu.

Jeśli więc chcemy jak najdłużej cieszyć się świetną pamięcią, koncentracją, bystrym i lotnym umysłem – nie rezygnujmy z ruchu. Pomaga on budować sieci neuronalne i zwiększa przepływ energii między neuronami, co decyduje o sprawności mózgu. Regularne korzystanie z aktywności fizycznej ma podobny wpływ na nasz umysł co częste wykonywanie zagadek logicznych i łamigłówek.