Zajęcia fitness czy indywidualny plan treningowy?

Trening - medycznyblog,pl

Przy podjęciu prób odchudzania lub poprawy kondycji zawsze pojawia się dylemat, co będzie dla nas lepsze: ogólne zajęcia fitness czy indywidualny plan treningowy. Wszystko zależy od tego, jaki efekt chcemy osiągnąć oraz na ile jesteśmy zdeterminowani, by dopiąć swego.

Fitness – czy dla każdego?

Fitness - medycznyblog.pl

Fitness – medycznyblog.pl

Fitness wielu z nas wciąż kojarzy się z aerobikiem przy muzyce, podczas którego panie w obcisłych i markowych ciuchach eksponują swoje ciało. Nic bardziej mylnego.

Zajęcia fitness nie stawiają ograniczeń co do wieku, płci i ubioru. Ważne, by czuć się dobrze ze sobą.

Mnogość form ćwiczeniowych proponowanych przez kluby fitness pozwala natomiast każdemu wybierać w tym, co sprawi mu faktyczną radość i przyniesie widoczne efekty. A wyróżniamy cztery zasadnicze formy zajęć fitness.

  1. Po pierwsze – kształtujące wydolność organizmu, które wzmacniają układ krążenia, np. zajęcia step, spinning.
  2. Po drugie – kształtujące sylwetkę, które wzmacniają mięśnie i spalają kalorie, np. zajęcia ABT, body building, body pump.
  3. Po trzecie – formy mieszane łączące ze sobą dwie poprzednie, np. TBC, crossfit.
  4. Po czwarte – formy relaksacyjne, które wykonywane do spokojnej muzyki odprężają, np. joga, stretching.

Tak więc wybór jest duży. W zależności od celu, jaki zmierzamy osiągnąć, takie ćwiczenia będą nas interesować. Jeśli chcemy poprawić ogólną kondycję organizmu, nie mamy dużo kalorii do spalenia oraz nie borykamy się z jakimikolwiek trudnościami i przeciwwskazaniami, które uniemożliwiałyby nam podjęcie ćwiczeń, z powodzeniem możemy z nich skorzystać.

Jeśli jednak oczekujemy indywidualnego podejścia, szczególnej dbałości instruktora o nas i naszą technikę wykonywanych ćwiczeń – zajęcia fitness mogą się nie sprawdzić.

Trening indywidualny

Osoby z dużą nadwagą, problemami zdrowotnymi, a także przygotowujące się np. do maratonów powinny rozważyć skorzystanie z usług trenera personalnego. Trener poznaje potrzeby i możliwości swojego podopiecznego i na tej podstawie ustala najlepszy dla niego plan treningowy. Poza tym możemy oczekiwać, że trener będzie trzymał pieczę nad naszymi treningami i wspomoże w ustaleniu diety. Treningi personalne są często skuteczniejsze niż te podejmowane na własną rękę. Często też efekty pracy są widoczne zdecydowanie szybciej, a my – wyposażeni w gruntowną wiedzę – możemy kontynuować pracę nad swoim ciałem później już samodzielnie. Minusem tego rodzaju aktywności jest często jej niemała cena.